Drepturile si obligatiile angajatului in telemunca in 2020

0
620

Conform art. 2 lit. a) din Legea 81/2018, telemunca este forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat si voluntar, isi indeplineste atributiile specific functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor.

Asadar, prin telemunca nu se intelege ca salariatul lucreaza numai din alte locuri de munca si ca nu poate lucreze si la sediul angajatorului.

Dimpotriva, conform art. 5 alin. (2) din Legea 81/2018, in cazul activitatii de telemunca, contractul individual de munca contine, in afara elementelor prevazute la art. 17 alin. (3) din Codul muncii – Legea nr. 53/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, urmatoarele:
a) precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;

b)perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
c) locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;
d) programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
e) modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat;
f) responsabilitatile partilor convenite in functie de locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, inclusiv responsabilitatile din domeniul securitatii si sanatatii in munca in conformitate cu prevederile art. 7 si 8;
g) obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la locul desfasurarii activitatii de telemunca al materialelor pe care telesalariatul le utilizeaza in activitatea sa, dupa caz;
h) obligatia angajatorului de a informa telesalariatul cu privire la dispozitiile din reglementarile legale, din contractul colectiv de munca aplicabil si/sau regulamentul intern, in materia protectiei datelor cu caracter personal, precum si obligatia telesalariatului de a respecta aceste prevederi;
i) masurile pe care ie ia angajatorul pentru ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si care asigura acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat;
j) conditiile in care angajatorul suporta cheltuielile aferente activitatii in regim de telemunca.

Asadar, angajatorul are obligatia sa ia masuri ca telesalariatul sa nu fie izolat de restul angajatilor si sa-i asigure acestuia posibilitatea de a se intalni cu colegii in mod regulat.

In concluzie, prin chiar contractual individual de munca angajatorul trebuie sa stabileasca zilele in care salariatul lucreaza de la sediul angajatorului.

In ce priveste aspectele care tin de telemunca in 2020, vom vedea daca intr-un contract individual de munca cu clauza de telemunca se poate putea insera faptul ca angajatorul poate solicita telesariatului prezenta acestuia la sediu strict pentru discutii referitoare la stabilirea procedurilor de lucru. In concret, vom vedea cum ar putea fi enunata o astfel de clauza pentru a nu fi lovita de nulitate si pentru a respecta Legea 81/2018.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.